W pierwszym semestrze roku szkolnego 2022/2023 była realizowana w naszej świetlicy innowacja pedagogiczna pt. ,,Mali-wielcy odkrywcy". Przeprowadzonych zostało osiem zajęć dydaktycznych z użyciem metody eksperymentu. Na pierwszych zajęciach ,,Niezwykły świat mikro" uczniowie poznali budowę mikroskopu optycznego (okular, rewolwer, obiektyw, tubus), uważnie obejrzeli cząsteczki soli i cukru, dostrzegając różnicę w ich budowie. Pod lupą zauważyli kryształkową strukturę cukru i soli. Spróbowali jednego z produktów i określili jego smak jako słodki. Przy pomocy mikroskopu obserwowali próbki różnorodnych materiałów umieszczone na szkiełkach badawczych, były to m.in. fragmenty ludzkich włosów, naskórka, odnóg owadów, roślin, żywej kropli krwi czy cząsteczki dwutlenku węgla w wodzie. Kolejne zajęcia zatytułowane ,,Kolory wokół nas" były pełne wielobarwnych doświadczeń, dzieci uczyły się tego, jak łączą się kolory, tworzą się barwy podstawowe i kolory pochodne, a dzięki eksperymentowi z użyciem pianki do golenia dowiedziały się, jak pianka, barwnik i olej tworzą jedną strukturę. Ponadto, co to jest gęstość i ciężar substancji. Podczas zajęć ,,Kosmos zamknięty w słoiku" uczniowie przygotowali miniwystawę ilustrującą galaktykę, skorzystali z barwników, waty i brokatu. Przy tej okazji poszerzyli swoją wiedzę na temat czarnych dziur, gwiazd i planet. Lekcja ,,Lampa Lava", były doskonałą okazją do zbadania tego, jak olej i woda reagują na barwniki. Eksperyment dostarczył młodym badaczom wiele radości. Równie ciekawym doświadczeniem było malowanie farbami na mleku, tworzenie wzorów, a nawet miniobrazów ilustrujących np. kwiaty. Dzięki wulkanicznemu eksperymentowi z użyciem wody, kwasu i octu, uczniowie poznali reakcje chemiczne z zastosowaniem zasady i kwasu. Było to dla nich zaskakujące zjawisko. Kolejne zajęcia dotyczyły kolorowych kryształków soli, gdzie za pomocą tarcia każdy z obecnych mógł wykonać barwną sól i umieszczając w słoiku, wykonać wiosenną tęczę. Inne zajęcia na temat cieczy nienewtonowskiej były okazją nie tylko do wykonania własnoręcznej masy z produktów spożywczych, ale i do ćwiczenia małej sensoryki (dłoni, palców). Podsumowując, każde ze zrealizowanych doświadczeń wywołało wśród dzieci zainteresowanie, poszerzyło wiedzę, wsparło kreatywność, urozmaiciło wolny czas, ale i było doskonałą okazją do zabawy sensorycznej. Każde z zajęć cieszyły się pozytywnym odbiorem młodych chemików.