PROJEKT EDUKACYJNY: ,,AKTYWNA ŚWIETLICA. MIEJSCE PEŁNE POMYSŁÓW”.
Jest to pierwsza edycja projektu realizowanego w roku szkolnym 2024/2025 o tytule ,,Polska od A do Z”. Uczniowie w czasie realizacji zadań odkrywają ciekawe i inspirujące, mniej i bardziej znane miasta, rejony i zakątki Polski, a także związane z nimi tradycje. Zadania opracowane zostały według liter alfabetu - od A do Z. Każdej literze odpowiada inne zadanie związane z konkretnym rejonem lub miejscem.
Cele I edycji projektu „Polska od A do Z”:
1. Zapoznanie dzieci z różnorodnością geograficzną Polski, w tym z ważnymi regionami, miastami i ich specyfiką.
2. Przedstawienie bogactwa kulturowego Polski, w tym regionalnych tradycji, strojów ludowych, legend i obyczajów.
3. Wprowadzenie dzieci w świat polskiej przyrody, w tym charakterystycznych gatunków roślin i zwierząt poszczególnych regionów.
4. Przedstawienie atrakcji turystycznych, takich jak parki narodowe, niezwykłe geologiczne formacje, jeziora i góry.
5. Zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.
6. Nauka korzystania z różnych źródeł informacji, takich jak książki, Internet, mapy i przewodniki.
7. Realizacja zadań zespołowych, takich jak tworzenie map, plakatów czy prezentacji na temat różnych regionów Polski.
8. Stworzenie atmosfery współpracy i wzajemnego wsparcia poprzez wspólne zabawy i podejmowane aktywności.
9. Nauczanie dzieci akceptacji i szacunku dla różnorodności kulturowej, językowej i osobowościowej w grupie.
Zadania zrealizowane w ramach projektu ,,AKTYWNA ŚWIETLICA. MIEJSCE PEŁNE POMYSŁÓW”:
1. A dawniej było tak…
2. Ełk, czyli Mazury.
3. Fantastyczne miejsca na mapie Polski.
4. Górskie wyprawy.
5. Ile pocztówek zbierzemy?
6. Naj w Polsce.
7. Symbole polskich miast.
8. Uroki polskich lasów.
9. Toruńskie pierniki.
10. Lipno – Pola Negri i historia kina.
11. Łowickie tańce i wycinanki.
12. Rzeszowskie Muzeum Dobranocek.
Marlena Żądełek
Opiekun projektu z Szkole Podstawowej nr 264
PODSUMOWANIE
Uczniowie w czasie realizacji projektu edukacyjnego: ,,Aktywna świetlica. Miejsce pełne pomysłów” odkrywali ciekawe i inspirujące, mniej i bardziej znane miasta, rejony i zakątki Polski, a także związane z nimi tradycje. Wszyscy uczniowie z wielkim zaangażowaniem wykonywali zadania, które pozwoliły kształtować właściwe postawy szacunku dla różnorodności kulturowej, językowej i osobowościowej w grupie. Uczniowie zapoznali się między innymi z różnorodnością geograficzną Polski, atrakcjami turystycznymi, a także bogactwem kulturowym dotyczący regionalnych tradycji, obyczajów, strojów ludowych czy legend. Uczniowie w trakcje realizacji projektu, pracując w grupach lub pojedynczo, stworzyli wiele prac plastycznych, map, plakatów na temat różnych regionów Polski, ucząc się jednocześnie właściwego korzystania z różnych źródeł informacji, takich jak książki, Internet, mapy, przewodniki. Została także zainicjowana współpraca między szkołami z całej Polski, podczas której uczniowie wymieniali się pocztówkami z pozdrowieniami wraz z ich lokalnymi widokami, zabytkami. Grupa świetlicowa biorąca udział w projekcie edukacyjnym zrealizowała 12 zadań osiągając zamierzone cele. Proponowane zadania były dla uczniów bardzo ciekawe, a wśród uczniów panowała atmosfera współpracy i wzajemnego wsparcia.