Wizyta uczniów w Instytucie Pamięci Narodowej
Uczniowie 5b odwiedzili **Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie**, aby wziąć udział
w zajęciach edukacyjnych poświęconych historii Warszawy w kluczowych momentach XX wieku: w okresie międzywojennym, podczas II wojny światowej oraz w pierwszych latach po jej zakończeniu.
Podczas pierwszej części spotkania uczniowie dowiedzieli się, jak rozwijało się państwo po odzyskaniu niepodległości, jakie wyzwania stały przed młodą republiką oraz jak wyglądała codzienność jej mieszkańców. Interaktywne materiały IPN pozwoliły uczestnikom lepiej zrozumieć różnorodność kulturową i dynamiczny rozwój kraju w latach 20. i 30. XX wieku.
Druga część wizyty była poświęcona dramatycznym wydarzeniom lat 1939–1945. Szczególne wrażenie zrobiła na uczniach relacja uczestnika powstania warszawskiego, przedstawiająca realia codziennej walki o przetrwanie. Prowadzący zajęcia podkreślił ogrom bohaterstwa
i poświęcenia Polaków w obliczu terroru okupantów.
W ostatniej części uczniowie poznali najważniejsze fakty dotyczące odbudowy państwa po 1945 roku oraz trudności związane z wprowadzeniem systemu komunistycznego. Uczniowie mieli okazję zobaczyć archiwalne materiały dokumentujące pierwsze lata powojenne
i zastanowić się, jak trudna była droga Polski do odzyskania pełnej suwerenności.
Spotkanie w IPN z pewnością wzbogaciło wiedzę uczniów i zachęciło ich do dalszego poznawania historii naszego kraju.
Na Starych Powązkach – śladami pionierów polskiej cyfryzacji
Kolejnym miejscem, które zwiedzali był **Cmentarz Stare Powązki w Warszawie** Wzięli tam udział w wyjątkowej lekcji historii i informatyki. Celem wycieczki było poznanie sylwetek wybitnych Polaków, którzy swoją pracą i pasją przyczynili się do rozwoju **informatyki, elektroniki oraz cyfryzacji** w Polsce i na świecie. Spacer alejami tej zabytkowej nekropolii stał się okazją do refleksji nad tym, jak wiele współczesna technologia zawdzięcza wysiłkom naukowców minionych pokoleń.
Podczas zwiedzania uczniowie zatrzymali się przy grobach uczonych, którzy odegrali kluczową rolę w tworzeniu podstaw nowoczesnych technologii.
Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne były ich odkrycia i publikacje dla kształtowania technologii, z których korzystamy dzisiaj każdego dnia – od Internetu po urządzenia mobilne.
Przewodnik podkreślał, że współczesna cyfrowa rzeczywistość nie narodziła się w próżni. Dzisiejsi informatycy, programiści i inżynierowie opierają swoje działania na dorobku poprzednich pokoleń, a polscy naukowcy mieli w tej historii istotny udział. Wizyta na Starych Powązkach pozwoliła uczniom zrozumieć, że rozwój technologii to proces ciągły, w którym każda generacja dopisuje kolejne rozdziały.
Spacer po Starych Powązkach był również okazją do poznania kultury pamięci oraz szacunku dla historii. Uczniowie zwrócili uwagę na wyjątkową atmosferę nekropolii, łączącą zadumę
z poczuciem odpowiedzialności za pielęgnowanie dorobku wielkich Polaków.
Lekcja sztuki i wyobraźni w Teatrze Lalka
Ostatnim listopadowym wyjściem była wizyta w Teatrze Lalka, podczas której uczniowie mieli okazję obejrzeć niezwykły spektakl **„Harun i Morze Opowieści”** Przedstawienie, oparte na powieści Salmana Rushdiego, przeniosło ich w barwny, pełen magii świat,
w którym wyobraźnia i siła historii odgrywają kluczową rolę.
„Harun i Morze Opowieści” to opowieść o chłopcu, który wyrusza w podróż, by odnaleźć zaginioną zdolność opowiadania historii przez swojego ojca – znanego gawędziarza.
W trakcie wyprawy Harun trafia do fantastycznej krainy, gdzie odkrywa, że świat opowieści jest zagrożony. Aby go ocalić, musi wykazać się odwagą, wytrwałością i wiarą w potęgę słów.
Teatr Lalka po raz kolejny zachwycił widzów połączeniem gry aktorskiej z piękną, sugestywną scenografią oraz użyciem różnorodnych form lalkowych. Barwne rekwizyty, dynamiczne zmiany scen i oryginalna muzyka stworzyły niepowtarzalną atmosferę, dzięki której można w pełni zanurzyć się w magicznym świecie spektaklu.
Lalki i animacje wzbogaciły narrację oraz pomogły ukazać fantastyczne elementy powieści.
Wizyta w teatrze była nie tylko okazją do kontaktu z kulturą, ale również ważną lekcją
o znaczeniu wolności, kreatywności i potęgi opowieści. Spektakl pokazał uczniom, że słowa mogą budować światy – realne i wyobrażone – oraz mają moc zmieniania ludzi i rzeczywistości.

